Rromii din Lungani, Iași, recurs la educație
La invitația doamnei Margareta Herțanu, președinte al Asociației Pro Roma, zilele trecute am ajuns în Comunitatea Romilor din comuna Lungani, județul Iași.
                                    Articol editat de Maria Constantin, 3 noiembrie 2025, 20:32
Am făcut popas în incinta Școlii Profesionale din Lungani, acolo unde reprezentanții Asociației Pro Roma au prezentat tinerilor romi din comună proiectul Suntem activi și împlicați în comunitatea noastră. Despre proiect, după cum mulți dintre dumneavoastră știți am vorbit într-o ediție trecută a emisiunii noastre.
Până a sta de vorbă cu domnul Iordache Cojocea, primul interlocutor al ediției, director al Școlii Profesionale Lungani, creionăm o imagine a comunei. Comuna Lungani se află situată în partea de sud-vest a județului Iași, învecinându-se la est cu Podu Iloaiei, la vest cu Brăești, la nord cu Bălțați, iar la sud cu județul Neamț și comuna Sinești.
Primele date despre asezare apar în timpul domniei lui Alexandru cel Bun (1400-1431), atunci când pe harta Moldovei apare un sat cu denumirea Norotești, localitate desemnată de un hrisov domnesc, după numele proprietarului satelor. În anul 1490, în timpul domniei lui Ștefan cel Mare, boieroaica Noroteasca își vinde proprietatea boierului Lungu, care strămută satul de pe vechiul loc pe locul actual, schimbând și denumirea în Lungani, după numele său, date istorice pe care le găsim pe siteul Primăriei Lungani.
Întâi de toate, invităm la dialog pe domnul Iordache Cojocea, director al Școlii Profesionale Lungani, cel care ne prezintă situația actului educațional din comună; comunicarea dintre reprezentanții școlii și părinții elevilor de etnie rromă din comună, un alt subiect al dialogului.
Iordache Cojocea ne vorbește și despre plusurile și minusurile pe care le putem vedea în Comunitatea Romă din comuna Lungani, Iași; ocupațiile rromilor din comună, o altă temă despre care aflăm amănunte. Stăm de vorbă cu domnul Cojocea Iordache, director al Școlii Profesionale din Lungani.
Un alt interlocutor al ediției de astăzi a emisiunii noastre este doamna învîțătoare Camelia Ignat, cea care ne povestește despre experiența domniei sale de pe tărâmul educației în școliile de pe raza comunei Lungani, județul Iași. Revenim la dialogul cu directorul școlii.
În cele ce urmează, aflăm amănunte despre alte ocupații ale etnicilor romi din satele comunei Lungani; plecările în străinătate ale etnicilor rromi din comună, după cum ne spune interlocutorul nostru, au schimbat în bine viața acestora. Aflăm amănunte și despre proiectul Suntem activi și împlicați în comunitatea noastră, proiect implementat de către reprezentanții Asociației Pro Roma din Iași.
Directorul școlii din Lungani ne amintește și alte proiecte educaționale implementate în ultima perioadă în comunitate, proiecte implementate de către reprezentanții actului educațional și administrativ de la centru.
Chiar dacă sunt realizări pe cele două planuri (educațional și amdinistrativ), din păcate, în comunitatea rromă din Lungani întâlnim și abandon școlar. Aflăm, de la invitatul nostru, și care sunt cauzele abandonului școlar.
Aproape de finalul dialogului Cojocea Iordache, director al Școlii Profesionale din Lungani, face apel la buna comunicare între reprezentanții actului educațional și reprezentanții familiilor de rromi din comună, speță care ar rezolva multe probleme din comunitate.
Apoi, invităm la dialog pe doamna învățătoare Camelia Ignat, dascăl la Școla Profesională Lungani.
După o perioadă destul de mare petrecută pe tărâmul învățământului în școlile de pe raza comunei Lungani, doamna învățătoare Camelia Ignat își poate exprima o părere sinceră despre actul educațional din comună, act educațional în care sunt implicați atât etnicii rromi, cât și majoritarii.
Fiind de ani buni în „tumultul” educației, doamna învățătoare vine și cu câteva propuneri pentru factorii decidenți de pe tărâmul acesteia. Dascăl Camelia Ignat ne amintește de „copiii cu copii” și ce ar trebui să facem pentru a evita astfel de situații?
Interlocutorul nostru ne amintește că ar trebui înființată „o școală a părinților”; imediat după ce aflăm amănunte despre toate acestea, doamna învățătoare Camelia Ignat ne spune care este rolul școlii pentru elevi și ce ar trebui să învețe aceștia pentru reuși în viață. Regulile, regulamentele ar trebui respectate, pentru că numai astfel putem culege, evident, în viitor, roadele, un alt subiect al dialogului.
De ce, mai ieri, părinții erau implicați în bunul mers al elevilor lor: ajutatul la teme; îmbrăcămintea curată; implicare și multe, multe altele și de ce astăzi toate acestea nu sunt vizibile? Aproape de finalul dialogului, doamna învățătoare, pentru fiecare dintre noi, are câteva aduceri aminte, dar și câteva mesaje.
Referitor la cele prezentate, conchidem: „Educația este cea mai bună provizie pe care o poți face pentru bătrânețe”, Aristotel, filozof grec.
Un articol realizat de Dumitru Șerban