Olimpiada internațională a elenismului – ediția 2024

La Bucuresti, Ministerul Educaţiei, în parteneriat cu Uniunea Elenă din România a organizat cea de-a IX-a ediţie a Olimpiadei Internationale a Elenismului.

Olimpiada internațională a elenismului – ediția 2024

Articol editat de Sterian Dan, 23 septembrie 2024, 08:11

Dedicată elevilor de gimnaziu şi liceu, olimpiada prilejuieşte, an de an, întâlnirea în capitala Romaniei a celor mai performanţi copii, ocazie de a împărtăşi interesul acestora pentru limba, cultura şi civilizaţia neoelenă, în vederea susţinerii identităţii lingvistice şi culturale a grecilor de pretutindeni.

Palatul Parlamentului a fost din nou, gazda unei manifestari de excelenta, care a devenit deja o tradiție in tara noastra. Olimpiada, organizată de Ministerul Educației în parteneriat cu Uniunea Elenă din România, s-a desfășurat sub egida Ministerului elen al Afacerilor Externe – Secretariatul General al Diasporei Greceşti şi al Diplomaţiei Publice și a avut ca principală componentă limba neogreacă.

Competiţia se înscrie în preocuparea Ministerului Educaţiei de a stimula excelența în cadrul învățământului preuniversitar şi de a susţine afirmarea identităţii culturale şi lingvistice a minorităţilor naţionale din România.

OLIMPIADA INTERNAŢIONALĂ A ELENISMULUI este un proiect iniţiat de Uniunea Elenă din România în anul 2014 ale cărui obiective sunt păstrarea vie a flăcării Olimpismului, cunoașterea și promovarea limbii și civilizației elene ca una dintre cele mai bogate şi remarcabile culturi ale civilizaţiei umane, prin activitatea comunităților elene din fiecare țară și nu numai.
Cea de-a IX-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale a Elenismului a reunit la Bucureşti, elevi din 8 ţări: Albania, Grecia, Republica Moldova, Polonia, România, Turcia, Ucraina şi Ungaria.

Deschiderea festivă a competiţiei a avut loc, în Sala Nicolae Bălcescu a Palatului Parlamentului. Olimpiada Internațională a Elenismului se desfășoară în fiecare an în România, în clădireaParlamentului (sala de ședințe a Comisiei pentru Învățământ, Știință, Tineret și Sport), sub înaltul patronaj al Parlamentului României și al Parlamentului Republicii Elene, fiind organizată deUniunea Elenă din România, în parteneriat cu Ministerul Educației. Dupa ce au terminat cu emotiile examenului, tinerii au vizitat cladirea Palatului Parlamentului sau Casa Poporului, cum era denumită în vremea regimului comunist, una dintre cele mai grandioase clădiri din lume

Cei mai buni au fost premiati, au primit medalii si cadouri din partea Uniunii Elene din Romania și a Ministerului Educației, dar și din partea Camerei de comerț Eleno-Română. La această competiție, de fapt, toți au fost câștigători, pentru că toți, indiferent de țara de proveniență sau de locul ocupat la concurs, a plecat acasă mai bogat, cu bagajul plin de noi cunoștințe, de amintiri și chiar cu noi prieteni.

INFO
Termenul de Olimpiada vine de la muntele Olimp si este legat de ideea de competitie, de excelenta …de intreceri și jocuri sportive care erau organizate în onoarea lui Zeus în cetatea Olimpia.

In acelasi timp in afara domeniului sportiv, ideea olimpiadei este folosită la nivel general pentru a desemna anumite competiții internaționale.

Dar pentru orice notiune de competitive asa cum spune si o zicala veche Cel mai important lucru nu este să câștigi ci să participi, așa cum în viață nu contează triumful ci lupta. Esențial nu e să cucerești ci să lupți bine.
Olimpiada de limba neogreacă, inițiată și organizată de Uniunea Elenă din România (UER) din anul 2002, se încadrează, începând din anul școlar 2009 – 2010, în seria olimpiadelor și concursurilor naționale școlare cuprinse în Calendarul olimpiadelor și concursurilor școlare naționale finanțate de Ministerul Educației.

(2) Conceptul care stă la baza Olimpiadei de limba neogreacă, respectiv a Olimpiadei Internaționale a Elenismului este în consens cu Propunerea de recomandare a Consiliului privind competențele cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții, document al Comisiei Europene, 2018, contribuind la formarea competențelor lingvistice, definite drept capacitatea elevului de a utiliza diferite limbi în mod corespunzător și eficient pentru comunicare și a competențelor de sensibilizare și expresie culturală.

(3) Scopul general al acestei competiții este identificarea și valorizarea elevilor cu un înalt nivel decompetența în domeniul limbii, culturii și civilizației neoelene, precum și promovarea excelenței înacest domeniu, în vederea susținerii identității lingvistice și culturale a grecilor de pretutindeni.

Etichete: